مردم کارهای زیادی انجام می دهند و اما علت آن را نمی دانند در فضای وب رفتار کاربر یکی از رازهاست که فرد از علت آن بی اطلاع است .

در شرکتهای بزرگ مبالغ زیادی صرف تحقیق و بررسی این رفتار می شود تا از رفتار کاربر و مشتری با خبر شوند . در شرکتهای بزرگی که کالاهای فیزیکی تولید می کنند مثل جنرال الکتریک ، کرایسلر، آی.بی.ام مدام در حال تغییر طراحی محصول خود با توجه به ذائقه و رفتار مخاطبان خود هستند . برای این شرکتها رمز گشایی از رفتار کاذبران احتیاج به سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه است تا بهترین روش برای تولید محصولی ارزانتر ، سریعتر و بهتر انجام شود .

اما امروز با توجه به جمله ” نرم افزار در حال خوردن جهان است ” Software eating the word  شرکت هایی که در حوزه وب فعال هستند مثل AirBnB، Dropbox  بجای اینکه از طراحی بهره ببرند از طراحی سیستم و تعامل با کاربر بهره برده اند . این شرکتها مساله ای قدیمی را به روشی جدید حل کرده اند و با ساختار رابط کاربری جدید رفتارهای کاربری جدیدی را خلق کرده اند .

تغییر در رابط کاربری و ایجاد دنیایی جدید

تغییر در رابط کاربری بطور ناگهانی و عجیبی باعث راحتی کاربران شد . وقتی زمان انجام کاری کاهش پیدا می کند انجام آن به طور انفجاری افزایش پیدا می کند .

نمونه های فروانی در این زمنیه وجود دارد که شرکتهای تکنولوژی محور با کشف و ایجاد تغییرات رفتاری در رابط کاربری فرصتهای زیادی برای خود ایجاد کردند .

  • اپل و مایکروسافت با تغییر از داس به رابط کاربری به بخش بزرگی از مشتریان دست پیدا کردند
  • گوگل تنها با ایجاد دو دکمه ساده در صفحه جستجو خود نسبت به رقیب خود یاهو که رابط کاربری پیچیده ای داشت
  • فیسبوک و توییتر که با ساده سازی در رابط کاربری خود توانستند کار را برای کاربر خود ساده کنند

در هر کدام از نمونه های بالا رابط کاربری جدید تعامل کاربر را ساده تر نمود ؛ این کشف شگفت انگیزی بود که رفتار و تجربه کاربری برای آنها به ارمغان آورد  .

دو شرکت پینترست و اینستاگرام نمونه هایی هستند که روی بینش رفتاری که از تعامل با کاربر حاصل شده سرمایه گذاری کرده اند .

پینترست با بوم غنی ای از تصاویری که با تغییرات در رابط کاربری ایجاد کرد ماهیت اعتیادآور نوینی در کاتالوگ های تصاویر آنلاین ایجاد نموده است .

اینستاگرام توانست ارتباط با دوربین ها که در گوشی ها هوشمند بود را تغییر دهد و با تغییرات ناچیزی که بار تکنولوژیکی برای اینستاگرام نداشت و تنها ایجاد فیلترهای ساده بر روی عکس بود آنها را به عکس های با کیفیت تری برای انتشار تبدیل کرد ؛ ناگهان گرفتن عکسهای زیبا بر روی گوشی آسان شد و اینستاگرام با این بینش جدید ارتشی از کاربران را به سوی خود جذب کرد که بصورت ویروسی باعث رشد اینستاگرام شدند .

در هر دو شرکت اینستاگرام و پینترست تیم کوچکی ارزش فوق العاده ای خلق کردند نه بوسیله کارهای سخت تکنیکی بلکه تنها بوسیله حل مساله تعامل و ارتباط با کاربر

از کشف تا تسلط در رابط کاربری بوسیله اثر شبکه

علاوه بر سرمایه گذاری اینستاگرام و پینترست در بینش رفتاری و کشف تغییر در رابط کاربری شیوه ای کلیدی دیگری را  بکار بردند . آنها بازار خود را توسط اثر شبکه بطور معجزه آسایی رشد دادند . در اثر شبکه اضافه شدن هر کاربر ارزش شبکه را بیشتر می کند . اثر شبکه در دهه گذشته یکی از ویژگی ها مشترک کسب و کارهای پیشرفته ، وب سایت ها و شبکه های اجتماعی بوده است .

در قرن بیستم شرکتها از روشهایی مثل مالکیت معنوی ، ساخت نام تجاری ( برند ) ، صرفه در ازای مقیاس و اثر شبکه می توانند مزیت رقابتی ایجاد کنند؛ شرکت های کوچک و نوپا امروز تنها از آخرین مورد می توانند مزیت رقابتی ایجاد کنند .

طبیعت نوآوری در رابط کاربری به این دلیل است که بسیاری از مزیت های رقابتی برای شرکتهای جدید کارساز نیستند . کالاهای فیزیکی که ساخته میشوند نیازمند سرمایه عظیمی هستند ، ساخت ماشین ها و توربین ها تسلط بر بازار فروش را افزایش می دهد . هر قراردادی که بسته می شود در جهت استفاده برای حفظ برند و حفظ و گسترش مالکیت معنوی استفاده می شود و در نتیجه هزینه و رقابت برای تازه واردان سخت تر می کند در حالی که استارت آپ ها چنین منابعی را در اختیار ندارند .

آنها باید به سرعت عادت رفتاری و اثر شبکه ای ایجاد کنند قبل از اینکه رقبا این کار را انجام دهند ؛ این تنها امید آنها می تواند باشد .

بعد از ایجاد اثر شبکه و استفاده کاربران بصورت روزانه می توان روی برند سازی توسط تبلیغات کار کرد . تویتر پس از مدتها کمپین تبلیغاتی برای خود اجرا نمود .

با تجربه کاربری و تعامل با کاربر ما در دوران جدیدی قرار گرفته ایم ، برای ساخت مزیت رقابتی بلند مدت و ساخت یک بیزنس مستحکم ما انتخاب های کمی داریم ؛ بدون استراتژی اثر شبکه نمی توانم در بلند مدت موفق شویم و ارزش مهمی را ایجاد کنیم .

نتیجه گیری

  • اسرار در هسته و بطن نوآوری وجورد دارد
  • کارآفرینان باید تمرکز خود را روی کشف رازهای رفتاری انسان قرار دهند ، رازهایی که کشف آنها ارزان ولی تاثیر بالای بر روی مخاطب دارند .
  • رازهای رفتاری انسان زیاد هستند با این حال همه چیز در رابط کاربری و تجربه کاربری اتفاق می افتد .
  • برای استارت آپ ها باید بر روی اثر شبکه به سرعت کار کرد تا بتوان مزیت رقابتی ایحاد نمود .